Ross Daly & Labyrinth, Queen Elizabeth Hall, London
Δευτέρα, 12 Οκτώβριος 2009 05:25

από τον Chris Williams

Το συγκρότημα άνοιξε την συναυλία με μια πρωτότυπη διασκευή ενός λαϊκού τραγουδιού από το Αζερμπαϊτζάν με τον Daly στο ραμπάμπ. Το όργανο αυτό, το οποίο μοιάζει αρκετά με το Ινδικό σαρόντ, έχει ένα βαθύ, μελαγχολικό ήχο ο οποίος ταιριάζει εξαιρετικά με το νοσταλγικό χαρακτήρα του τραγουδιού αυτού.

Το συγκρότημα άνοιξε την συναυλία με μια πρωτότυπη διασκευή ενός λαϊκού τραγουδιού από το Αζερμπαϊτζάν με τον Daly στο ραμπάμπ. Το όργανο αυτό, το οποίο μοιάζει αρκετά με το Ινδικό σαρόντ, έχει ένα βαθύ, μελαγχολικό ήχο ο οποίος ταιριάζει εξαιρετικά με το νοσταλγικό χαρακτήρα του τραγουδιού αυτού. Η ενορχήστρωση, που περιλαμβάνει τον Rufus Cappadocia στο πεντάχορδο τσέλο, την Ρούθ Χίλλ στο μπεντίρ,(ένα μεγάλο τύμπανο με ξύλινο, στρογγυλό στεφάνι παρόμοιο με το μπαουράν), και τον εκπληκτικό Keyvan Chemirani στο Περσικό ζάρμπ, είχε ως αποτέλεσμα έναν γεμάτο ήχο, ιδιαίτερα ταιριαστό στο μεγάλο και ιδιόμορφα διαμορφωμένο Q.E.H. Επόμενο κομμάτι ήταν το Περβανέ, μία ιρλανδική λαϊκή μελωδία, ενορχηστρωμένη με χαρακτήρα της Μέσης Ανατολής, που σκιαγραφεί το λόγο για τον οποίο η μουσική του Daly ασκεί αυτήν την έλξη-αναδύεται από το χώρο και το χρόνο των περιστάσεων και αν αυτό λειτουργήσει, επιβιώνει. Δεν είναι προϊόν μιας εγκεφαλικής ιδέας που τελικά καταδικάζεται σε συνεχή επανάληψη.

Ο Daly έχει αναμφισβήτητα συγκεντρώσει γύρω του μερικούς ενδιαφέροντες νέους μουσικούς. Για αρκετούς από αυτούς-εκείνους που παίζουν έγχορδα- είναι ο δάσκαλός τους, για κάποιους άλλους είναι ένα σημείο αναφοράς στις μουσικές τους αναζητήσεις . Αυτή η παρούσα σύνθεση του Λαβύρινθου περιλαμβάνει τον Σωκράτη Σινόπουλο στο κεμέντσε (ένα τοξωτό παρόμοιο με το ρεμπέκ, γνωστό ως πολίτικη λύρα) ο οποίος, εκτός από την ικανότητά του να παράγει έναν γενναιόδωρο, ζεστό ήχο από το όργανο, συνέβαλε με τους θαυμάσιους αυτοσχεδιασμούς του στα σολιστικά μέρη του. Ο Στέλιος Πετράκης έπαιξε κυρίως διάφορα είδη τουρκικού σαζιού, και ο Γιώργος Συμεωνίδης το νέι, ένα είδος φλογέρας που συχνά συνδέεται με την μουσική των δερβίσηδων.
Όλοι οι μουσικοί επέδειξαν τις ικανότητες τους σε μια ενότητα που αποτελείται από δύο συνθέσεις του Ross Daly, το "Λαούτο" και "Το όνειρο της Ιοκάστης".Στο πρώτο μέρος ο Daly αναζητάει τις δυνατότητες του λαούτου, ενός οργάνου παρόμοιο με το ούτι αλλά με μακρύτερο μπράτσο. Ο Σινόπουλος παίρνοντας την βασική μελωδία από το "Όνειρο της Ιοκάστης" στην πολιτική λύρα προκάλεσε τον θαυμασμό με ένα εκπληκτικό αυτοσχεδιαστικό διάλογο με το τσέλο του Rufus Cappadocia και το zarb του Chemirani. Αυτός ο νεαρός κρουστός κατάφερε να παράγει από το όργανό του ένα ρεπερτόριο ήχων θα έκανε ακόμα και ένα ολόκληρο σετ από drums να ζηλέψει, ενώ ταυτόχρονα αποκάλυψε μια υπέροχη αίσθηση χρόνου και φαντασίας.
Το περιεχόμενο του δεύτερου μέρους ήταν δομημένο γύρω από τις μουσικές παραδόσεις της Κρήτης και σκιαγράφησε την καθαρή και εύρωστη φωνή του Βασίλη Σταυρακάκη, ο οποίος προέρχεται από τη γνωστή οικογένεια κρητικών μουσικών .Η πρώτη ενότητα αυτού του κρητικού μέρους αποτελείτο κυρίως από διασκευές παραδοσιακών μελωδιών, τραγουδισμένες από τον Σταυρακάκη, που κατέληξαν σε ένα εκτενές μέρος βασισμένο κυρίως στο Πεντοζάλη του Daly ,μια υπέροχη σύνθεση η οποία παίρνει το όνομα και τη δομή της από το γνωστό κρητικό χορό από όπου είναι εμπνευσμένη. Στο κομμάτι αυτό ο Daly έπαιξε κρητική λύρα, ένα ακόμη τοξωτό παρόμοιο με το ρεμπέκ, δίνοντας μια πραγματικά θρυλική εκτέλεση.
Πολλές από τις συνθέσεις του Daly, ακολουθούν μουσικές φόρμες που προέρχονται από παραδόσεις όπως η Ινδική και φυσικά η Κρητική και η Τουρκική, και τις οδηγούν από την συγκρατημένη και αυστηρή πρόοδό τους προς μία κορύφωση. Στη συγκεκριμένη εκτέλεση του Πεντοζάλη αυτό είναι ιδιαίτερα φανερό. Το κομμάτι αναπτύσσεται σταδιακά, κινείται με σταθερά βήματα μπρος και πίσω, έτσι αυξάνοντας με αυτόν τον τρόπο την ένταση και την αίσθηση αναμονής. Το τέλος είναι εκπληκτικό, ένα μανιώδες κλείσιμο που έχει τεράστιες απαιτήσεις από τους εκτελεστές, και προϋποθέτει μεγάλη πειθαρχεία από όλους τους μουσικούς και ειδικά από τον λυράρη.

Δεν υπήρχε περίπτωση οι μουσικοί να άφηναν τη σκηνή χωρίς να παίξουν, κατόπιν επιθυμίας του κοινού, άλλο ένα κομμάτι, ένα γρήγορο χορό από τις παραδόσεις της Μαύρης Θάλασσας . Έτσι επιβεβαιώθηκαν οι ικανότητες αυτών των μουσικών, αφού πρόκειται για ένα δύσκολο κομμάτι σε ασύμμετρο ρυθμό το οποίο εκτέλεσαν άψογα και συγκινητικά, παρόλο που είχαν να το παίξουν έναν ολόκληρο χρόνο και μάλιστα σε άλλο κλειδί!
Στην αρχή βλέποντας τους μουσικούς της επταμελούς ορχήστρας να κάθονται σε ένα ημικύκλιο και να κρατάνε τα παράξενα αυτά όργανα, μόνον λίγοι από το κοινό γνώριζαν τι περίπου να περιμένουν. Τρεις ώρες αργότερα ο Daly εξέφρασε την ελπίδα όλων, όταν λυπημένος και ο ίδιος που η ώρα είχε περάσει, υποσχέθηκε να επιστρέψει.

Chris Williams

Folk roots,
Λονδίνο

 

Τα νέα του Ross

(02/24/15) “7Fish” νέο cd από την Κέλυ Θωμά

Αν η μουσική είναι ένας απέραντος ωκεανός πιθανοτήτων , τότε αυτή η συλλογή είναι 7 από αυτές...συν μία. Οχτώ νέες συνθέσεις της Κέλυς Θω...
Περισσότερα

(09/26/14) The Other Side

After a long pause from recording, Ross Daly presents us with his new, self-released album, entitled “The other side” (August 2014). Featuring some of his closest collaborators of the past 10 years, the album is comprised of nine original composi...
Περισσότερα

(02/06/10) “Anamkhara” από την Κέλυ Θωμά

Αυτές τις μέρες κυκλοφορεί το πρώτο προσωπικό CD της Κέλυς Θωμά με τίτλο Αναμχάρα. Η λέξη Αναμχάρα προέρχεται από την Ιρλανδική Κέλτικη γ...
Περισσότερα

(11/03/09) Ross Daly σεμινάριο στο Λαβύρινθο

Ross Daly Μουσική Ομάδα στο Μουσικό Εργαστήρι Λαβύρινθος 3-8 Δεκεμβρίου , 2009 εγγραφές  info@labyrinthmusic.gr τηλ: 00302810741027     ...
Περισσότερα

Ημερολόγιο Εκδηλώσεων

«  Απρίλιος 2018  »
 Δε  Τρ  Τε  Πε  Πα  Σα  Κυ 
        1
  2  3  4  5  6  7  8
  9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
© 2009, Ross Daly, Με την Επιφύλαξη Παντός Δικαιώματος   |   Παραγωγή & φιλοξενία metrovista.creative.media